zondag 21 oktober 2012

Schoollapjes - school embroideries

Dit is eigenlijk de rubriek van Annelies omdat zij schoollapjes verzamelt maar ik heb er ook een paar die ik toch even wil laten zien. Ik wist dat ze ergens moesten zijn...maar waar... Ik ben spullen van mijn handwerkmoeder aan het opruimen, en dan kom je ook je eigen geschiedenis weer tegen:
 een boekwerk van de 'Hoogere Burgerschool voor Meisjes' handwerken in Amsterdam

En dit zit er in. ES, Elsje Spruitenburg,  is de zus van mijn opa.

misschien minder goed leesbaar: HBS 1917 ES


en deze zat er los in en is helemaal bijzonder vind ik, want dit is gemaakt door Maria Spruyt, mijn overgrootmoeder! Dit moet rond 1880 gemaakt zijn.

Normally Annelies shows her 'school embroideries' since she collects them. I knew I had some too but did not know where. While arranging the material I got from my craftsmother, I found this book from Highschool in Amsterdam. In it there are a lot of excercises. It is from my grandfathers' sister.Here initials are 'ES' Elsje Spruitenburg. Below you can see a very special embroiderie, made by my great-grandmother Maria Spruyt. It must be made ca. 1880.



6 opmerkingen:

Elly (creatieveling Elly) zei

Wat een bijzondere schatkist
Helemaal het lapje van je schoonmoeder. Oeps is Annelies nu jaloers lol

marcella zei

wat leuk dat jij de lapjes uit 'de familie' mag bewaren. Het bovenste lapje komt me heel bekend voor qua steken en opbouw. Dank voor het laten zien van je schatten!

Annelies zei

Wow, je weet dat ik net een lapje van de Hoogere Burgerschool op de kop heb weten te tikken. Niet die voor meisjes, want die kwam later. Wat een mooi boek.
Prachtige lapjes ook !!!!!

Josephine zei

Joh, dat is bijzonder!!! Wist je dat ze in dat boek zaten? Of was het een complete verrassing?
XX

marion zei

wat een schatten....wees er maar heel zuinig op.........

Guusje, zei

Wat een prachtige lapjes en nog veel sterkte gewenst met het verlies.