maandag 27 juli 2015

Memories...

Wie mij op Facebook volgt, weet dat we een bijzondere periode achter de rug hebben. Dat is de reden dat ik niet geblogd heb. Begin juli overleed mijn ex-man, de vader van onze kinderen. Niet geheel onverwacht maar uiteraard is de impact groot.
Wij waren 25 jaar samen en de in afgelopen weken gleed die tijd steeds aan me voorbij. Al die herinneringen, mooie en minder mooie, passeren de revue. Ik merk dat ik een 'uiteindelijk beeld' probeer te vormen: het zat zó in elkaar, de gebeurtenissen hebben die en die oorzaak. Maar dat lukt me niet echt. Worden we gedreven door 'het Lot'? Wat hebben we zelf in de hand, in hoeverre kunnen we ons eigen leven vorm geven en beïnvloeden? Filosofische gedachten, die me vooral 's nachts bezig houden én bij het naaien van lapjes. Wat een therapeutische hobby hebben we toch.

In ieder geval is met zijn overlijden het verleden nu definitief - én heeft het 'Lot', zoals ik het toch maar noem, nog even voor een bizarre wending gezorgd. Bij zijn herdenkingsbijeenkomst hebben onze dochters voor het eerst kennis gemaakt met hun (oudere) halfbroers. Je zou het een slecht plot kunnen vinden van een goedkope roman, maar het is realiteit. Zij verloren hun vader maar hebben hun broers gevonden...hóe bijzonder.

************
Dat therapeutische naaien deed ik vooral aan deze quilt: de top 'Marina' is bijna af - ik moet nog drie randen 'flying geese' naaien. Op de camping, tijdens de minder mooie dagen, was het heerlijk werken. 





'Marina'wordt een nieuw patroon bij 'On my bucketlist of Quilts'. 
Het middenstuk (12 x 12 inch) is geappliqueerd en het patroon wordt óp de stof gedrukt in een iets andere tint dan de ondergrondstof. Op de detailfoto is het goed te zien. Je koopt dus de stof mét patroon er op. 
 De ondergrondkleur is nu nog alleen 'pink' van de serie 'Dutch Heritage', maar die komt ook in andere kleuren. 
Ik heb een aantal onderdelen met vliesofix geplakt, een aantal geappliqueerd en een aantal  geborduurd.De mallen voor de onderdelen van de applicatie worden gegeven, evenals het patroon en de mallen voor de héle quilt. 
Binnenkort is het allemaal klaar, stof én patroon - maar dat kondig ik uiteraard nog aan!


9 opmerkingen:

Sonja Snijder zei

Hallo Elsbeth,
Een afscheid, hoe dan ook, en daar horen veel gedachtes bij. Tenslotte gaat het om een groot deel van je leven. Mooi dat je je quilthobby hebt om mee bezig te zijn, en je te helpen met het verwerken wat er op je levenspad komt. En dat er dan weer zoiets prachtigs tevoorschijn komt!

Wilma Kuin zei

Een afscheid is altijd vervelend en je ontkomt er niet aan dat dit in je hoofd blijft spoken,..
Wat een bizarre wending dat de kinderen hun half broers hebben leren kennen,...
Bizar en bijzonder,...

Wat hebben wij een fijne hobby om zo je gedachten weer op een rijtje te krijgen,..

Ineke zei

Heel veel sterkte!

Marina Brito de Campos zei

Het leuke van onze hobby is, dat we heel veel zelf kunnen bepalen. De meeste dingen eigenlijk. Welke stoffen, welke kleuren, welke patronen. Waar we er aan werken en hoelang we er mee bezig zijn. Dat geeft een heerlijk tegenwicht voor alle zaken in het leven, die we niet kunnen beinvloeden. En als de patronen voorbedrukt zijn, wordt het heel voorspelbaar. En daar kunnen we soms enorme behoefte aan hebben.

Elsbeth zei

Dank voor je reactie!
In de winkel hoor ik vaak dat mensen panels zoeken. Dit zit er een beetje tussen in. Door je stofkeuze wordt het toch van jezelf.

Elsbeth zei

Dank voor je reactie!
In de winkel hoor ik vaak dat mensen panels zoeken. Dit zit er een beetje tussen in. Door je stofkeuze wordt het toch van jezelf.

Elsbeth zei

Dank voor je reactie!
In de winkel hoor ik vaak dat mensen panels zoeken. Dit zit er een beetje tussen in. Door je stofkeuze wordt het toch van jezelf.

Sis Voorn zei

Zoals altijd helpt het therapeutische quilten...
Ik wens je nog veel sterkte toe, uiteraard ook voor je dochters !

Toos zei

Hoe ouder we worden, hoe minder we gaan begrijpen. Tenminste zo ervaar ik het. Maar het is voor jou nu een moeilijke tijd met vragen die nooit beantwoord zullen worden. Ik hoop voor je dat je snel weer wat rust krijgt en inderdaad quilten ( en frotten) helpt daar inderdaad bij. Maar heel bizar hoe het leven kan verlopen. Ik wens je daarom veel sterkte en ook voor je dochters.
Liefs.